2012-11-26

Kulturkrock och skolavslutning

I en artikel i DN i lördags skrev generaldirektör Anna Ekström att skolavslutning får hållas i kyrkan, förutsatt att inga psalmer sjöngs.

Nu sparkar både Göran Hägglund och Jan Björklund bakut. Utbildningsmininster Björklund är trött på den här tramsiga debatten år efter år och jag är böjd att hålla med honom.

Anna Ekström skriver i DN också att skolavslutningar får hållas i kyrkan om inga religiösa inslag finns.

Personligen är jag ateist och skiter i om skolavslutningar hålls i kyrkan, på krogen eller varför inte i klassrummet. På 60-talet trängdes föräldrar med elever i klassrummet inför sommarlovet, vi hade liljekonvaljer på bänkarna och klassläraren lirade en sommarmelodi på orgeln, inför jullovet blev det ett juligare val av sång. Därefter fick man gå hem med betyget i handen och kanske ett premium om man varit riktigt duktig. Det var riktigt fint det...

Jag vet vad Anna Ekström är rädd för: kulturkrocken.

Muslimer, katoliker och andra icke-kristna ska inte behöva bli pådyvlade vår kristendom när jullovet nalkas, är ju andemeningen i hennes artikel. Bättre då att vi anpassar oss efter alla invandrade religioner. Vi ska ju leva i ett mångkulturellt samhälle, gubevars! Men ska vi blunda för det vi tror på, den tro som ger oss trygghet eller ska vi assimileras in i ett samhälle där vi varken hittar ut eller in?

Jag tror på att ta skeden i vacker hand, anpassa sig dit man flyttat och jag kan aldrig tänka mig att ett mellanösternland skulle skippa sina traditioner av den enkla anledningen att det fanns en svensk i klassen eller i deras kyrka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar